Air Semakin Surut, Masjid ‘Misteri’ Berusia Lebih 120 Tahun Muncul Setelah Tiga Dekade Tenggelam

Air Semakin Surut, Masjid ‘Misteri’ Berusia Lebih 120 Tahun Muncul Setelah Tiga Dekade Tenggelam

Sebuah masjid yang diketahui tenggelam tiga dekade yang lalu diberitakan muncul kembali akibat kemarau dan air yang semakin surut di Empangan Phulwaria di Bihar, Nawada, India, seperti diberitakan media Kashmir pada Rabu.

Dikutip dari The Express Tribune, masyarakat mengklaim nama masjid tersebut adalah Masjid Noori yang tenggelam setelah Empangan Phulwaria dibangun pada tahun 1985.

Ketinggian masjid tersebut dari tanah hingga kibah atas diperkirakan sekitar 30 kaki.

Menurut kabar, kemunculan masjid tersebut telah menimbulkan rasa ingin tahu penduduk setempat dan ramai muda-mudi yang datang bergerombol ke kawasan tersebut untuk melihatnya.

Sebelum ini, mereka hanya dapat melihat air saja yang berada dalam tampungan tersebut. Namun terkejut apabila melihat sebuah masjid muncul dari dasar secara tiba-tiba. Para pemuda di kawasan tersebut tampak mengarungi lumpur dan dan genangan air untuk sampai ke tembok bangunan mesjid lama tersebut.

Diberitakan, masyarakat yang masuk ke dalam masjid tersebut terkejut melihat keadaan bangunan itu yang masih kokoh dan tidak ada sedikit pun kerusakan yang berarti pada struktur mesjidnya, walaupun telah tenggelam selama beberapa dekade.

Sebelum itu, ketika air di empangan baru mulai surut dan bagian atas kubah mulai kelihatan, penduduk setempat masih belum dapat memastikan objek bangunan tersebut adalah kubah masjid.

Kini, masjid tersebut sudah semakin jelas kelihatan apabila air semakin surut.

Menurut surat kabar The Express Tribune, mesjid ini telah ada sebelum kerja-kerja pembangunan “Penampungan Air / Danau” Phulwaria lagi yang bermula pada tahun 1979. Masjid tersebut dikatakan sudah tidak lagi digunakan sehingga pembinaan empangan itu dilakukan.

Ramai yang mendakwa bahawa masjid ini telah dibangun pada awal abad ke-20 juga dianggarkan telah berusia lebih kurang 120 tahun.

Kesimpulan itu dibuat selepas melihat arsitektur kubah masjid tersebut yang dilihat lebih tajam dibandingkan dengan kubah yang dibangun pada era Mughal.

 2,817 total views